Εργοθεραπεία ορίζεται ως η εφαρμοσμένη επιστήμη που μελετά και χρησιμοποιεί τα ανθρώπινα έργα στους τομείς της αυτοφροντίδας, αξιοποίησης ελεύθερου χρόνου και παραγωγικότητας με στόχο να παρέχει τη δυνατότητα σε άτομα με περιορισμούς στη λειτουργικότητα να εκτελούν τις καθημερινές τους δραστηριότητες στο μέγιστο των δυνατοτήτων τους.
Η Αναπτυξιακή Εργοθεραπεία, βοηθά τα παιδιά με δυσκολίες στην πορεία της ανάπτυξής τους να εκτελέσουν επιτυχώς τα καθημερινά τους “έργα” και να βιώνουν, εν συνεχεία, επιτυχώς, τους ρόλους του μαθητή, του φίλου, του αδερφού, κ.α.
Έργα για τα παιδιά υπάρχουν στους παρακάτω τομείς:
- Δραστηριότητες καθημερινής ζωής (μπάνιο, ντους, τουαλέτα και υγιεινή τουαλέτας, ένδυση, σίτιση, προσωπική υγιεινή και περιποίηση κ.α)
- Σύνθετες δραστηριότητες καθημερινής ζωής (φροντίδα άλλων, ανατροφή παιδιών, διαχείριση σπιτιού διατήρηση της ασφάλειας και αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών κ.α)
- Ανάπαυση & ύπνος (ανάπαυση, προετοιμασία ύπνου και συμμετοχή στον ύπνο)
- Εκπαίδευση
- Εργασία
- Ελεύθερος χρόνος
- Παιχνίδι (διερεύνηση και συμμετοχή παιχνιδιού)
- Κοινωνική συμμετοχή (συμμετοχή στην κοινότητα –γειτονιά σχολείο, εργασιακό χώρο)
Τα προγράμματα Εργοθεραπείας είναι εξατομικευμένα ή ομαδικά, σχεδιάζονται, οργανώνονται και πραγματοποιούνται από εξειδικευμένους Εργοθεραπευτές.
Πότε είναι απαραίτητη η αξιολόγηση από εργοθεραπευτή;
Θα ήταν καλό να ζητήσετε βοήθεια αν το παιδί σας παρουσιάζει κάτι από τα παρακάτω, πάντα φυσικά σε σχέση με τα αναπτυξιακά ορόσημα που αντιστοιχεί ηλικιακά το παιδί.
- Δυσκολεύεται σε ασκήσεις ισορροπίας, πηδήματα.
- Δυσκολεύεται σε παιχνίδια με την μπάλα.
- Είναι γενικά αδέξιο και άτσαλο παιδί.
- Πέφτει εύκολα κάτω
- Αποφεύγει τον εξοπλισμό της παιδικής χαράς και δεν του αρέσει να κάνει κούνια και να τον στριφογυρνάνε.
- Έχει δυσκολίες στη γραφή (δεν αφήνει διάστημα μεταξύ των γραμμάτων και λέξεων) / ζωγραφική του σε σχέση με τους συμμαθητές του.
- Έχει δυσκολίες στην οργάνωση του στο χρόνο και στις έννοιες του χρόνου.
- Δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί
- Αντιστρέφει γράμματα και αριθμούς.
- Είναι πολύ παθητικό, ήσυχο και αποτραβηγμένο
- Δείχνει να ξεχνάει πράγματα που έχει μάθει
- Δυσκολεύεται να ακολουθήσει οδηγίες.
- Είναι παρορμητικός
- Έχει επιθετική συμπεριφορά
- Δυσκολεύεται να ελέγξει την υπερδραστηριότητα του.
Ποιοί παρακολουθούν τα προγράμματα Εργοθεραπείας;
Παιδιά που ανήκουν στις παρακάτω διαγνωστικές κατηγορίες κρίνεται απαραίτητο από τους Αναπτυξιολόγους, Παιδονευρολόγους, Παιδιάτρους και Παιδοψυχιάτρους να παρακολουθούν Εργοθεραπεία:
- Νοητική Υστέρηση
- Εγκεφαλική Παράλυση & άλλες Νευρομυϊκές Παθήσεις
- Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές & Σύνδρομο Asperger
- Αισθητηριακές Διαταραχές (Μειωμένη όραση & Τύφλωση, Βαρηκοΐα & Κώφωση)
- Διαταραχές Ελλειμματικής Προσοχής με ή χωρίς Υπερκινητικότητα (Δ.Ε.Π. & Δ.Ε.Π.Υ.)
- Διάφορα Σύνδρομα (Down, Angelman, Prader-Willi, Rett, κ.α. )
- Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (π.χ. Δυσλεξία, Δυσγραφία, Δυσαριθμησία)
- Δυσλειτουργία στην Αισθητηριακή Ολοκλήρωση
- Συναισθηματικές Διαταραχές (Αγχος, Φοβίες, Επιθετική Συμπεριφορά, κ.α.)
- Συνύπαρξη δύο ή και περισσοτέρων διαγνώσεων (π.χ. νοητική υστέρηση & εγκεφαλική παράλυση)
Προγράμματα Εργοθεραπείας και Πρώιμης Παρέμβασης παρακολουθούν και παιδιά που δεν ανήκουν σε καμία από τις παραπάνω διαγνώσεις ωστόσο εμφανίζουν ανησυχητικές ενδείξεις στην βρεφική και προσχολική ηλικία (π.χ. αδεξιότητα, παρορμητικότητα, δυσκολίες στην Αυτοϋπηρέτηση, δυσκολίες ένταξης σε ομάδα) και στοιχεία αποδιοργάνωσης στην σχολική ηλικία (π.χ. προβλήματα συγκέντρωσης, δυσκολίες Αδρού και Λεπτού Συντονισμού, Χωροχρονικό αποπροσανατολισμό, ελλιπή κοινωνικότητα).